Jeden z nejpopulárnějších modelů pro pochopení organizačních změn vytvořil Kurt Lewin. Lewin vysvětlil změnu analogií změny tvaru bloku ledu ve třech krocích. Pokud chcete změnit kostku ledu směrem ke kuželu ledu, musíte…
- roztát led (rozmrazit),
- vytvarujte vodu do požadovaného tvaru (změňte) a
- zpevnit nový tvar (zmrazit).
Proto je jeho model známý jako Model Rozmrazit-změňte-zmrazit.
Fáze 1: Rozmrazit
První fáze je o přípravě na změnu. Zahrnuje to pochopení toho, že je nutná změna, a připravenost se vzdálit od naší současné komfortní zóny. Klíčem k tomu je vytvoření přesvědčivé zprávy, která ukazuje, proč stávající způsob provádění věcí (status quo) nemůže pokračovat. Čím více cítíme, že je nutná změna, tím je to naléhavější, tím více jsme motivováni k této změně. Tato první fáze zahrnuje přesun nás, nebo oddělení nebo celého podniku směrem k motivaci ke změně. „Rozmrazení“ je obvykle obtížné a stresující. Když začnete omezovat způsob, jakým se věci dělají, vyvedete každého a všechno z rovnováhy.
Fáze 2: Změňte
Změna není událost, ale spíše proces. Proto lze druhou fázi nazvat také „přechod“. Lidé nyní směřují k novému způsobu bytí. Začnou věřit a jednat způsobem, který podporuje nový směr. Není to snadná doba, protože lidé se o změnách učí a je třeba jim dát čas, aby jim porozuměli a pracovali s nimi. Lidé potřebují čas na to, aby pochopili změny, a také se musí během přechodného období cítit velmi propojeni s organizací. Je důležité neustále komunikovat jasnou vizi požadované změny a výhod pro lidi.
Fáze 3: Zmrazit
V této fázi jde o nastolení stability po provedení změn. Změny jsou přijímány a stávají se novou normou. To znamená zajistit, aby se změny používaly stále; a že jsou začleněny do každodenního podnikání. S novým pocitem stability se zaměstnanci cítí sebejistě a pohodlně s novými způsoby práce. V rámci procesu opětovného zmrazení nezapomeňte oslavit úspěch změny – to jim pomáhá věřit, že budoucí změna bude úspěšná.