Jednotliví manažeři mají své vlastní styly řízení a v organizacích často převládá styl vedení. Převládající styly vedení – autokratické, demokratické a laissez-faire – mají mnoho variací. Můžeme porovnávat a porovnávat účinnost každého z těchto stylů, protože ovlivňuje výkon zaměstnanců.
Autokratické vedení
Tento styl vedení je direktivní a kontrolní. Vedoucí bude činit všechna rozhodnutí bez konzultace se zaměstnanci. Autokratický styl vedení omezuje svobodu projevu a účast zaměstnanců v rozhodovacím procesu. Neslouží k vytvoření důvěry mezi manažery a podřízenými. Kreativní mysli dále nemohou prosperovat pod autokratickým vedením. Autokratické vedení lze nejlépe využít, když společnosti řídí méně zkušené zaměstnance. Manažeři by však neměli používat autokratický styl vedení v operacích, kde zaměstnanci očekávají, že budou vyjadřovat své názory.
Vedení Laissez-Faire
Tento styl vedení činí zaměstnance odpovědnými za většinu rozhodnutí, která jsou učiněna. Tato forma vyžaduje rozsáhlou komunikaci. Vedení Laissez-faire lze nejlépe využít, když jsou zaměstnanci vzdělaní, znalí a sebe motivovaní. Aby byl tento styl co nejefektivnější, musí mít zaměstnanci úsilí a ambice dosáhnout cílů sami. Vedení společnosti Laissez-faire není dobrým nápadem v situacích, kdy se zaměstnanci cítí nejistí.
Demokratické vedení
Tento styl vedení je zaměřen na účast zaměstnanců a zahrnuje rozhodování na základě konsensu. Vedoucí zapojí zaměstnance do procesu rozhodování a bude jim doporučeno, aby poskytovali vstupy a delegovali úkoly. Demokratické vedení často vede k zmocnění zaměstnanců, protože jim dává pocit odpovědnosti za rozhodnutí vedení. Demokratické vedení lze nejlépe využít při práci s vysoce kvalifikovanými zaměstnanci. To je nejužitečnější pro provádění organizačních změn, a když vedoucí vyžaduje vstup od znalých zaměstnanců. Jednou z nevýhod demokratického vedení je, že to může vést k nekonečným schůzkám.
Dva další styly vedení, které stojí za prozkoumání, jsou transformační a transakční. Oba mají silné etické složky a filozofické základy.
Transformační vedení
Tento styl vedení často charakterizují vedoucí, kteří mají jasnou vizi a dokáží ji efektivně formulovat ostatním. Transformační vůdci hledí za sebe, aby pracovali pro dobro všech. Tento typ vůdce přivede ostatní do rozhodovacího procesu a umožní lidem kolem nich příležitost se učit a růst jako jednotlivci. Když se snaží vyřešit problém, hledají různé pohledy a dokážou vštípit hrdost těm, kteří pod nimi pracují. Transformační vůdci tráví čas koučováním svých zaměstnanců a učením se od nich.
Transakční vedení
Tento styl vedení se vyznačuje centralizovanou kontrolou nad zaměstnanci. Vedoucí transakce bude řídit výsledky a usilovat o dodržování chování. Zaměstnanci pod vedoucím transakce jsou motivováni chválou, odměnou a slibem vedoucího transakce. Mohou být také opraveny negativní zpětnou vazbou vůdce, hrozbami nebo disciplinárním opatřením.