Styly vedení

Jednotliví manažeři mají své vlastní styly řízení a v organizacích často převládá styl vedení. Převládající styly vedení – autokratické, demokratické a laissez-faire – mají mnoho variací. Můžeme porovnávat a porovnávat účinnost každého z těchto stylů, protože ovlivňuje výkon zaměstnanců.

STYLY-VEDENÍ

Autokratické vedení

Tento styl vedení je direktivní a kontrolní. Vedoucí bude činit všechna rozhodnutí bez konzultace se zaměstnanci. Autokratický styl vedení omezuje svobodu projevu a účast zaměstnanců v rozhodovacím procesu. Neslouží k vytvoření důvěry mezi manažery a podřízenými. Kreativní mysli dále nemohou prosperovat pod autokratickým vedením. Autokratické vedení lze nejlépe využít, když společnosti řídí méně zkušené zaměstnance. Manažeři by však neměli používat autokratický styl vedení v operacích, kde zaměstnanci očekávají, že budou vyjadřovat své názory.

Vedení Laissez-Faire

Tento styl vedení činí zaměstnance odpovědnými za většinu rozhodnutí, která jsou učiněna. Tato forma vyžaduje rozsáhlou komunikaci. Vedení Laissez-faire lze nejlépe využít, když jsou zaměstnanci vzdělaní, znalí a sebe motivovaní. Aby byl tento styl co nejefektivnější, musí mít zaměstnanci úsilí a ambice dosáhnout cílů sami. Vedení společnosti Laissez-faire není dobrým nápadem v situacích, kdy se zaměstnanci cítí nejistí.

Demokratické vedení

Tento styl vedení je zaměřen na účast zaměstnanců a zahrnuje rozhodování na základě konsensu. Vedoucí zapojí zaměstnance do procesu rozhodování a bude jim doporučeno, aby poskytovali vstupy a delegovali úkoly. Demokratické vedení často vede k zmocnění zaměstnanců, protože jim dává pocit odpovědnosti za rozhodnutí vedení. Demokratické vedení lze nejlépe využít při práci s vysoce kvalifikovanými zaměstnanci. To je nejužitečnější pro provádění organizačních změn, a když vedoucí vyžaduje vstup od znalých zaměstnanců. Jednou z nevýhod demokratického vedení je, že to může vést k nekonečným schůzkám.

Stejně jako u mnoha kategorií, které popisují obchodní koncepty, může organizace a její vedení používat některý nebo všechny tyto styly vedení. Například společnost může využívat autokratický styl vedení s nižšími úrovněmi, ale zaměstnávat demokratický styl vedení se svými profesionálními zaměstnanci ve vyšších úrovních.

Dva další styly vedení, které stojí za prozkoumání, jsou transformační a transakční. Oba mají silné etické složky a filozofické základy.

Transformační vedení

Tento styl vedení často charakterizují vedoucí, kteří mají jasnou vizi a dokáží ji efektivně formulovat ostatním. Transformační vůdci hledí za sebe, aby pracovali pro dobro všech. Tento typ vůdce přivede ostatní do rozhodovacího procesu a umožní lidem kolem nich příležitost se učit a růst jako jednotlivci. Když se snaží vyřešit problém, hledají různé pohledy a dokážou vštípit hrdost těm, kteří pod nimi pracují. Transformační vůdci tráví čas koučováním svých zaměstnanců a učením se od nich.

Transakční vedení

Tento styl vedení se vyznačuje centralizovanou kontrolou nad zaměstnanci. Vedoucí transakce bude řídit výsledky a usilovat o dodržování chování. Zaměstnanci pod vedoucím transakce jsou motivováni chválou, odměnou a slibem vedoucího transakce. Mohou být také opraveny negativní zpětnou vazbou vůdce, hrozbami nebo disciplinárním opatřením.

Nejúčinnějším stylem vedení je použití kombinace stylů. Vedoucí představitelé by měli vědět, kdy je nejlepší být autokratický a kdy být demokratický. Mohou být také transformační a transakční současně; nejedná se o vzájemně se vylučující styly a ve skutečnosti se mohou velmi dobře doplňovat.