Postup

0% kompletních
0/38 Steps

8. Projektový manažment

Krizový manažment je proces, kterým se organizace vypořádává s významnou ohrožující událostí. Ať už zemětřesení zničí infrastrukturu, počítačoví hackeři napadnou webové stránky společnosti, nebo klíčový manažer opustí společnost bez náhrady – všechny tyto události musí být řešeny okamžitě.

Ve veřejném a soukromém sektoru existuje mnoho různých modelů krizového řízení. Tato část tvrdí, že krizový manažment lze nejlépe definovat pomocí následujícího šestifázového procesního modelu:

8.-PROJEKTOVÝ-MANAŽMENT

Fáze 1: Vyhýbání se krizi

Krize jsou nepředvídatelné, ale nemusí být zcela neočekávané. Jako manažer se musíte připravit na krize, když se bude dařit dobře. Klíčem k dobré přípravě je nejen plánování krizového řízení, ale také provádění školení a cvičení.

  • Zahrňte plánování krizí do svého celkového strategického plánovacího procesu a promluvte si s lidmi z jiných oblastí vaší společnosti o rizicích ve vašem odvětví.
  • Proveďte SWOT analýzu: Najděte silné a slabé stránky vaší společnosti a také environmentální příležitosti a hrozby pro vaše podnikání.
  • Vytvořte seznam krizových rizik: Co jsou nejhorší věci, které by se mohly pokazit? A jaké jsou nejpravděpodobnější krize, které by mohly nastat?

Fáze 2: Příprava na zvládání krize

Ve druhém kroku by měl manažer vypracovat krizový plán. Zvažte vše, co by se mohlo pokazit, a v případě potřeby posuďte náklady. Po výběru scénáře typu „co-pokud“ a možných důsledcích by měl brainstormovat druhy rozhodnutí, která budou muset být učiněna.

  • Proveďte kontrolu reality svého plánu pomocí brainstormingu možných vedlejších účinků.
  • Vytvořte tým pro řešení krizí a vytvořte komunikační plán s klíčovými osobami.
  • Přemýšlejte o tom, jaké zdroje budou zapotřebí k řešení krize.

Fáze 3: Tváří v tvář krizi

V této fázi musíte čelit nepříjemným situacím – věci se stávají vážnými! Je ale současná situace krize? V této fázi musíte charakterizovat událost a vyhodnotit rozsah krize. Kromě toho musíte upřímně vyhodnotit, jak situaci zvládáte.

  • Odhadněte velikost krize: Kolik lidí je zapojeno? Kdo a kde jsou?
  • Získejte tým na místě co nejrychleji.
  • Získejte všechny informace o tom, co se děje.

Fáze 4: Obsahující krizi

Čtvrtá fáze je o kontrole poškození a komunikaci. Musíte se rozhodovat – a musíte je činit rychle. Buďte na místě a ukažte fyzickou přítomnost, reagujte na své lidi a sdělte jim důležité informace.

  • Zastavte fámy a nepravdivé informace. Informujte klíčové lidi, kteří to potřebují rychle vědět.
  • Držte se faktů a dělejte svou zprávu přímočarou a sebevědomou.
  • Komunikujte čestně (jinak vás lidé mohou vinit ze selhání).

Fáze 5: Řešení krizí

Krize vyžaduje rychlé a sebevědomé rozhodování. Manažeři by proto neměli být paralyzováni, pokud neexistují standardní operační postupy. Často musí důvěřovat svému úsudku a jednat. Rozhodováním zajistěte, aby byla vždy upřednostněna bezpečnost lidí a abyste pochopili nový vývoj.

  • Zaměřte se na to, co máte pod kontrolou, a ignorujte, co není.
  • Pomozte všem spolupracovat a spojte lidi, aby jednali jako tým.
  • Vyhněte se obviňování ostatních.

Fáze 6: Poučení z krize

Jakmile krize pomine, můžete tuto zkušenost využít a provést změny k přípravě na podobnou krizi. Manažer by měl zkontrolovat, jak byla krize řešena, a plánovat dopředu.

  • Zkuste zjistit, zda existují varovné signály, které jste možná ignorovali.
  • Vyhodnoťte, co jste udělali správně a co byste mohli zlepšit.
  • Získejte vstup od všech.