Krizový manažment je proces, kterým se organizace vypořádává s významnou ohrožující událostí. Ať už zemětřesení zničí infrastrukturu, počítačoví hackeři napadnou webové stránky společnosti, nebo klíčový manažer opustí společnost bez náhrady – všechny tyto události musí být řešeny okamžitě.
Ve veřejném a soukromém sektoru existuje mnoho různých modelů krizového řízení. Tato část tvrdí, že krizový manažment lze nejlépe definovat pomocí následujícího šestifázového procesního modelu:
Fáze 1: Vyhýbání se krizi
Krize jsou nepředvídatelné, ale nemusí být zcela neočekávané. Jako manažer se musíte připravit na krize, když se bude dařit dobře. Klíčem k dobré přípravě je nejen plánování krizového řízení, ale také provádění školení a cvičení.
- Zahrňte plánování krizí do svého celkového strategického plánovacího procesu a promluvte si s lidmi z jiných oblastí vaší společnosti o rizicích ve vašem odvětví.
- Proveďte SWOT analýzu: Najděte silné a slabé stránky vaší společnosti a také environmentální příležitosti a hrozby pro vaše podnikání.
- Vytvořte seznam krizových rizik: Co jsou nejhorší věci, které by se mohly pokazit? A jaké jsou nejpravděpodobnější krize, které by mohly nastat?
Fáze 2: Příprava na zvládání krize
Ve druhém kroku by měl manažer vypracovat krizový plán. Zvažte vše, co by se mohlo pokazit, a v případě potřeby posuďte náklady. Po výběru scénáře typu „co-pokud“ a možných důsledcích by měl brainstormovat druhy rozhodnutí, která budou muset být učiněna.
- Proveďte kontrolu reality svého plánu pomocí brainstormingu možných vedlejších účinků.
- Vytvořte tým pro řešení krizí a vytvořte komunikační plán s klíčovými osobami.
- Přemýšlejte o tom, jaké zdroje budou zapotřebí k řešení krize.
Fáze 3: Tváří v tvář krizi
V této fázi musíte čelit nepříjemným situacím – věci se stávají vážnými! Je ale současná situace krize? V této fázi musíte charakterizovat událost a vyhodnotit rozsah krize. Kromě toho musíte upřímně vyhodnotit, jak situaci zvládáte.
- Odhadněte velikost krize: Kolik lidí je zapojeno? Kdo a kde jsou?
- Získejte tým na místě co nejrychleji.
- Získejte všechny informace o tom, co se děje.
Fáze 4: Obsahující krizi
Čtvrtá fáze je o kontrole poškození a komunikaci. Musíte se rozhodovat – a musíte je činit rychle. Buďte na místě a ukažte fyzickou přítomnost, reagujte na své lidi a sdělte jim důležité informace.
- Zastavte fámy a nepravdivé informace. Informujte klíčové lidi, kteří to potřebují rychle vědět.
- Držte se faktů a dělejte svou zprávu přímočarou a sebevědomou.
- Komunikujte čestně (jinak vás lidé mohou vinit ze selhání).
Fáze 5: Řešení krizí
Krize vyžaduje rychlé a sebevědomé rozhodování. Manažeři by proto neměli být paralyzováni, pokud neexistují standardní operační postupy. Často musí důvěřovat svému úsudku a jednat. Rozhodováním zajistěte, aby byla vždy upřednostněna bezpečnost lidí a abyste pochopili nový vývoj.
- Zaměřte se na to, co máte pod kontrolou, a ignorujte, co není.
- Pomozte všem spolupracovat a spojte lidi, aby jednali jako tým.
- Vyhněte se obviňování ostatních.
Fáze 6: Poučení z krize
Jakmile krize pomine, můžete tuto zkušenost využít a provést změny k přípravě na podobnou krizi. Manažer by měl zkontrolovat, jak byla krize řešena, a plánovat dopředu.
- Zkuste zjistit, zda existují varovné signály, které jste možná ignorovali.
- Vyhodnoťte, co jste udělali správně a co byste mohli zlepšit.
- Získejte vstup od všech.